Edith Lundebrekke i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
17. mars åpner Edith Lundebrekkes utstilling Fargerom i Trondheim. Den viser den foreløpige kulminasjonen i hennes utforsking av fargeteori i praksis, og er den største utstillingen hun noen gang har laget. Med helt nye arbeider – flere av dem bygget for og i museets storsal – aksentueres kunstnerens bakgrunn i en tekstil tradisjon.
Edith Lundebrekke har siden hun gikk på Statens Håndverks og Kunstindustriskole i Oslo på 1990-tallet arbeider med systemer for mønsterdannelse, repetisjon av moduler og geometriske figurer. Hun har bakgrunn fra tekstil med er i dag kanskje mest kjent for fargerike relieffer i tre som gir ulike opplevelser avhengig av hvor du ser dem fra, og hvordan du beveger deg foran dem. I utstillingen i Trondheim vil Lundebrekke også ta elementer fra tre-relieffene ut i gallerirommet og skape frittstående formasjoner.
Lundebrekke sier selv i en pressemelding fra Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum:
- Det jeg gjør i dag har en klar sammenheng med min interesse for strikking, veving og broderi, som er basert på nettopp system og repetisjon. Logikken i de intelligente konstruksjonene som ligger bak tekstile teknikker, er noe mine arbeider kan sees på bakgrunn av. Ornamentet oppstår ut av selve konstruksjonen. I hele mitt kunstnerskap har jeg utforsket potensialet i mønsteroppbygging. Jeg undersøker varianter og gjentakelser av enkle geometriske grunnformer, og alt jeg gjør er bygd ut fra en begrensning. Sekvenser repeteres, speiles, forskyves, gjerne med enklest mulig utgangspunkt.
I et intervju i jubileumsboken Kampen med materialet – Norske Kunsthåndverkere i 40 år (2015) snakker hun om også om andre aspekter av sin praksis;
- Jeg har også utforsket det monumentale formatet gjennom store, bygningsintegrerte prosjekter. Interaksjon og farge er sentrale elementer i min kunst. Jeg arbeider gjerne med virkemidler som lys, skygge og farge for å skape varierende opplevelser i interaksjon med omgivelsene, lyset og menneskene. Tvetydighet skjer gjennom perseptuelle og optiske effekter, og manipulerer betrakterens oppfatning.
Det monumentale formatet og bygningsintegrerte prosjekter har Lunderbekke utforsket i en rekke ulike sammenheng i forbindelse med offentlige oppdrag i blant annet skoler, sykehus, flyplasser og ambassader. Pressemeldingen nevner alterveggen i Stjørdal kirke, fasadene til Trondheims brannstasjoner og Arendal Politistasjon, og utsmykking i Norges Bank – alle i 2015. Hun har også vært representert på messer i Milano, New York og Chicago. Og nylig var hun med på utstillingen «Moderne mestere» på den internasjonale håndverksmessen i Munchen.
I forbindelse med utstillingen lanserer Lundebrekke boken Colour Space Motion. Boken er gitt ut på eget forlag og i samarbeid med Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og NTNU. Museet skriver i pressemeldingen;
- Colour Space Motion er fargeteori, fenomenologi, opplevelsesanalyse og kunstmetodikk mellom to permer. Edith Lundebrekkes kunst er case og inngangsport, og hennes verker presenteres grundig i et fyldig bildeutvalg. I et intervju (skrevet av bokas redaktør Solveig Lønmo) og gjennom to fagtekster (av Alex Booker og Solveig Bøe, begge NTNU) belyses Lundebrekkes sterke prosjekt fra ulike synsvinkler.
Utstillingen Fargerom åpner i Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum 17. mars og står til 29. mai
Publisert
Sist oppdatert
Kategorier
Utstillinger