Hopp til hovedinnhold

Kunsthåndverk 2015 anmeldt i Dagsavisen

Kritiker Lars Elton har besøkt årsutstillingen Kunsthåndverk 2015 og anmeldt den for Dagsavisen.

Hva er viktigst – håndverk eller kunst? Kunsthåndverket er inne i en brytningstid, og årsutstillingen i Kunstindustrimuseet viser hvordan brytningen manifesterer seg. Og kanskje hvorfor det skjer?

Det skriver Lars Elton i ingressen til kritikken "Tok sjeen i egen hånd" i Dagsavisen. Kritikken kan leses i sin helhet på deres nettsider.

- Det som utkrystalliserer seg er en fornyet interesse for håndverket som utgjør basisen for de ulike kunstuttrykkene innenfor faget. For eksempel har keramiker Elisa Helland-Hansen en velfylt punktutstilling i Galleri Format i Oslo, med nydelige bruksobjekter av topp klasse med kunstneriske kvaliteter. Denne tendensen faller sammen med en trend vi har sett noen år nå innen flere felt, og i vårsemesteret vil Kunstnerforbundet vise en utstilling med brukskeramikk, skriver Elton og fortsetter:

- På årsutstillingen manifester interessen for håndverket seg ved det at fagets høyeste utmerkelse, Kunsthåndverkprisen, gikk til Stian Korntvedt Ruud og hans arbeid «Daily Spoon». Hver eneste dag gjennom et helt år har han skåret en ny skje, og i utstillingen presenteres det store mangfoldet av former og treslag liggende i en haug i en glassmonter. Med sin konseptuelle ramme er «Daily Spoon» et verk som like gjerne kunne vært presentert som billedkunst. Samtidig knytter det an til treskjærertradisjonen, en av de eldste kunstnerrollene vi har. Men Stian Korntvedt Ruud opptrer uansett i en hybridrolle fordi han er utdannet produktdesigner. Det er hans interesse for håndverket og de prosessene som ligger til grunn for det ferdige uttrykket som gjør verket hans spesielt, noe vi også kan se i gruppen av små, patinerte metallskulpturer som han har laget sammen med partner Jørgen Platou Willumsen i designgruppen «Kneip». Begge verk viser en interesse for utforskning av materialets muligheter, og gir vakre, kunstneriske resultater. Samme interesse, grundighet og varierte resultat ser vi i før nevnte Helland-Hansens eksperimenter med glasur.

Les kritikken "Tok sjeen i egen hånd" i sin helhet her.

Publisert

Sist oppdatert