Prisvinnerne i Årsutstillingen 2024
Prisutdelingen for Årsutstillingen 2024 er nå overstått, og vi kan med glede avsløre vinnerne! Konrad Mehus er tildelt Kunsthåndverkprisen fra BKH, Tore Magne Gundersen mottok Finn Erik Alsos’ minnepris, og NKs debutantpris gikk til Marie Skeie.
Hvert år, under åpningen av Årsutstillingen, deles tre gjeve kunstpriser ut. Det er med stor glede vi nå kan annonsere vinnerne.
Kunsthåndverksprisen til Konrad Mehus
Kunsthåndverksprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond (BKH) overrekkes kunstneren bak det verket juryen anser som det mest markante i Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling. Vinneren premieres med 200 000 kroner og mottar tilbud fra RAM galleri i Oslo om utstillingsplass. Juryen er glad for å kunngjøre at Konrad Mehus er vinner av årets Kunsthåndverkpris, for verket Ukjent soldat (2024).
Juryens begrunnelse for Kunsthåndverkprisen
Årets Kunsthåndverkpris går til et verk som utmerker seg gjennom måten materialet og formen formidler det historiske på. Verket er laget av funnede materialer og hentyder til kirkekunsttradisjonen, mens motivet refererer til politiske hendelser fra fortiden.
Jern fra en gammel brødboks har blitt omformet til et triptyk relatert til andre verdenskrig. Mens jern fortsetter å prege hjemlige omgivelser, har metallet også spilt en sentral rolle i kriger. Den høye kontrasten mellom det hverdagslige og alvorlige gjør oss oppmerksom på hvilket privilegium det er å leve i fred.
Mens motivene til venstre og høyre sitter fast, kan brosjen i midten, kalt Ukjent soldat, tas ut. Figuren holder hendene i været og har et rødt merke på brystet. Når man tar brosjen på seg, får den en performativ virkning der bæreren blir en del av verket. Brosjen binder det kollektivet tapet og sorgen som den ukjente soldaten representerer sammen med bærerens kropp, som synliggjør de individuelle tragediene bak arketypen.
Samtidig som uttrykket er sterk og gripende, er verket gjennomsyret av en naivitet som gir assosiasjoner til leketøy. Kunstneren har funnet den hårfine balansen mellom det lekende og livets alvorlige sider.
Juryen har bestått av:
Sigurd Bronger, representant fra Årsutstillingsjuryen
Toril Redalen, kunstnerrepresentant
Sofia Maia Ciel, representant fra Norsk kritikerlag
Finn Erik Alsos’ minnepris til Tore Magne Gundersen
Minneprisen tildeles kunstneren bak et verk i Årsutstillingen som markerer en særlig nyskapende og kvalitetsmessig sterk utvikling i vedkommendes eget kunstnerskap og/eller i fagfeltet for øvrig. Juryen gleder seg over å kunne overrekke prisen til Tore Magne Gundersen for verket Strandhunden (2022). Prisen er i år på 150.000.
Juryens begrunnelse for minneprisen
Vinneren av årets minnepris har holdt det gående siden 80-tallet med leireskulpturer, maleri, grafikk og tegninger. Vinnerverket er en følge av nye muligheter, av det som skjedde da kunstnerskapet fikk utfolde seg i et større atelier som ble benyttet til fulle.
Kunstneren skaffet en symaskin etter å ha erfart hvor godt tekstil kan bringe fram historier. Og det tok av. De seneste årene har bydd på monumentale veggarbeider i applikasjon og søm, i et bredt, befriende og inspirerende formspråk. Her er det få hemninger. Tråden blir som en skisseblyant. Uttrykket er lekent og intuitivt, men det har også i seg dybde. Den råe og umiddelbare stilen blottlegger en sårbarhet som er direkte og personlig. Her er mulige referanser til sinnets irrganger, fragmenterte minner og menneskets nære forhold til dyr og det dyriske. Verket uttrykker livshistorie, utfordringer og tilbøyeligheter på en fabulerende og ekspressiv måte.
Kunstnerskapet vitner om et enormt skapende uttrykksbehov og ekstrem produktivitet. Om å være uredd og la ting som vil ut flomme over. Om en dedikasjon som fant sin rette plass med en retning i kunstnerskapet som har fått lov til å eksplodere. Her er et kunstnerskap som man kjenner igjen, men som fornyer seg hele tiden.
NKs debutantpris til Marie Skeie
Debutantprisen går til en kunstner som ikke tidligere har deltatt i Årsutstillingen, for det debutantverket i utstillingen som juryen mener står sterkest med hensyn til kunstnerisk kvalitet og samtidsrelevans. Det er med stolthet at juryen tildeler Norske Kunsthåndverkeres debutantpris til Marie Skeie for verket If we go back there are no colours (2024). Debutantprisen er i år på 50.000.
Juryens begrunnelse for debutantprisen
Årets debutantverk i Årsutstillingen er et gripende eksempel på styrken i å la materialene komme til orde. Her er verk og innhold en og samme sak.
Verket er farget med planter fra stedet som verket handler om og har en konkret tilknytning til livet der. Eukalyptus, hibiscus, oliven, johannesbrød, sumak, mimosa, khobiza, tistel og strå – vekster som har tatt omgivelsene opp i seg og som er føde for folket.
Livet på dette stedet forsvinner. Fargene i verket, som stilles ut på K-U-Ks fasade, kommer også til å forsvinne. I vær og vind vil de viskes ut og bli del av trondheimslufta. Plantene verket er farget med, kommer fra Gaza.
Verkets samtidsrelevans er ufravikelig. Det er subtilt og poetisk i uttrykket, men også konfronterende konkret. Her belyses en politisk problemstilling gjennom materialene selv, på en måte som er både sterk og varsom og som treffer en eksistensiell og mellommenneskelig nerve.
Man kan også gå inn på det metaforiske. Lappene av silke, ull, lin og bomull som tekstilet er sydd sammen av, får juryen til å tenke på landegrenser og relasjonene mellom dem, men også på et land med oppdyrket jord som vitner om tradisjoner og dyp kultur. Tekstilet er heist som et flagg på K-U-Ks fasade. Flagg er et samlende og splittende symbol. Å heve eller brenne et flagg skaper sterke reaksjoner. Her vil flagget stå ute dag og natt mens fargene går i oppløsning, uavhengig av lover for heising og haling. Dette skjer.
Verket rører oss dypt.
Juryen for minneprisen og debutantprisen har bestått av:
Sigurd Bronger (juryleder)
Marit Landsend
Elin Igland
Steffen W. Holden (representant for Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum)
Om prisvinnerne
Konrad Mehus (født 1941) er bosatt i Oslo og anses som en pioner innen norsk smykkekunst. Han ble først utdannet gullsmed i 1967, og studerte deretter skulptur ved Statens Kunstakademi i 1970–1972. Han var blant de første som brøt med det tradisjonelle gullsmedfaget, og har vært en sentral figur innen samtidskunsten siden. Med sølv som materiale forteller han historier med sosial relevans og politisk vidd. Hans kunstneriske språk er rikt på metaforer og symboler, og arbeidene er ofte preget av humor, ironi og til og med satire. Arbeidene hans er innkjøpt blant annet av Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Kode, Röhsska museet i Göteborg og Pinakothek der Modern i München.
Tore Magne Gundersen (født 1957) bor og arbeider i Oslo. Han har utdanning fra Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Etter å ha jobbet med skulptur, maleri, tegning, grafikk og animasjon, har han de siste årene jobbet mer og mer med tekstiler. Han strikker og syr både for hånd og med maskin. De største applikasjonsverkene er opptil 12 meter lange og inviterer betrakteren til å lese dem som historier. Verkene skapes i stor grad impulsivt, med motiver hentet fra strømmen av egne tanker, bilder og følelser. Verkene kan betraktes som en konfrontasjon og tilpasning av egne demoner, figurer fra underbevisstheten og scener fra drømmer.
Marie Skeie (født 1980) bor i Hardanger og er både kunstner, forsker og kurator. Hun har utdanning i tekstil fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen og i kunst og offentlig rom fra Kunsthøgskolen i Oslo. For tiden er hun stipendiat ved Universitetet i Sørøst-Norge med doktorgradsprosjektet «Colours of Gaza», der hun har tatt med seg sin kunstneriske praksis med plantefarging av tekstiler til en barnehage i Gaza. Skeies verk er ofte knyttet til migrasjon og grenser. Hun posisjonerer seg som vitne og skaper sosiale rom der historiene kan utfolde seg og deles. Noe av det viktigste for henne er å stille spørsmål, og det er et mål at verkene skal være tvetydige og åpne for flere tolkninger.
Skrevet av
Kristin Klette
Publisert
Sist oppdatert
Kategorier
Årsutstillingen
Nyheter