Hopp til hovedinnhold

Laila Baadstø

29. mai 1974

Kunstnerorganisasjonene i møte hos KUD

– Alle organisasjonene i Norges Kunstnerråd ble innkalt til et møte om den nye kunstnermeldingen som var ventet, og det ble et rabaldermøte! Mange synes det var både frekt og uforståelig å komme med kravene om økt bruk, vederlag for bruk og garantert minsteinntekt til alle yrkesaktive, sier Laila Baadstø. Det var Baadstø og Mona Prytz som stilte på dette møtet, for Norske Brukskunstnere.

4. juni 1974

Orientering om kunstnermeldinger fra staten

I dette møtet ble medlemmene i Norsk Brukskunstnere blant annet orientert om innholdet to kunstnermeldinger fra staten, og kunsthåndverkernes plass i disse. Møtet førte til at flere kunsthåndverkere så betydningen av å bli med i kunstneraksjonen – både for å gi aksjonens felles krav større tyngde, og for å markere kunsthåndverkerne som en egen faggruppe med særegne krav overfor departementet.

14. juni 1974

Mona Prytz, Anne Marie Vedum og Laila Baadstø møter KUD

– Ingen av oss hadde erfaring med å møte myndighetene, og vi var kjempenervøse. Men vi ble tatt veldig godt imot av ekspedisjonssjefen, Johs. Aanderaa. I departementet hadde de ingen opplysninger om oss. De hadde bare noen gamle, gulnede papirer om at tekstilkunstnerne hadde det dårlig økonomisk. Aanderaa nærmest ba om at vi måtte komme med våre krav, forteller Laila Baadstø.

10. oktober 1974

Samarbeidskomiteen

Yngvild Fagerheim – med Laila Baadstø som vara – var NKs representant i samarbeidskomiteen, som bestod av representanter fra alle kunstnerorganisasjonene i kunstneraksjonen. I komiteen kom man til enighet om de ulike faggruppenes krav og behov i forkant av møter med departementet.

Illustrasjon i mange farger

19. november 1974

Vedlegg til St. meld. nr. 41 Kunstnerne og samfunnet

Norske Brukskunstnere leverte senhøsten 1974 et omfattende notat som redegjorde for kunsthåndverkerne som yrkesgruppe, deres utdanning, kunstneriske praksiser, yrkes- og næringsgrunnlag, tilgang på stipendordninger og generelt utfordrende arbeidsforhold. Notatet var basert på en spørreundersøkelse blant medlemmene og inneholdt også organisasjonens krav til myndighetene. Det var Anne Marie Vadum, Laila Baadstø og Mona Prytz som stod bak notatet. Vedlegget ble trykket som et vedlegg til stortingsmelding nr. 41 Kunstnerne og samfunnet, som kom i januar 1976.

Illustrasjon i mange farger

1. april 1975

Navneendring: Norske Kunsthåndverkere

Inspirert og oppildnet av kunstneraksjonen som startet i 1974, ville kunsthåndverkerne tydeliggjøre sin identitet som frie, skapende kunstnere. Fagorganisasjonen Norske Kunsthåndverkere ble etablert i 1. april 1975, gjennom en uravstemning blant medlemmene i foreningen Norske Brukskunstnere.

Illustrasjon i mange farger

1978

Forhandlingsrett med staten

NK fikk forhandlingsrett med staten i 1977/78. Høsten 1977 sendte NK inn krav til staten, knyttet til bl.a. honorarsatser, utstillingsvederlag, stipender, utsmykking av offentlige bygg og innkjøp av kunsthåndverk til offentlig bruk.

1978

Løsrivelse fra Landsforbundet Norsk Brukskunst

Etter flere år med konflikt meldte NK seg ut av paraplyorganisasjonen Landsforbundet Norsk Brukskunst, for å oppnå full selvstendighet som organisasjon. Dette var et ledd i profesjonaliseringen av kunsthåndverket, med nyskapende siktemål heller enn fokus på brukskunst og industri.