Hopp til hovedinnhold

Årsutstillingen 2019

2019-utgaven av Årsutstillingen viser 57 verk av til sammen 42 kunstnere. Og det er KODE i Bergen som er vertskap.

Etter en ny søkerekord ble 57 kunstverk valgt ut til å utgjøre Årsutstillingen 2019. Utstillingen er den 42. i rekken og vises i år på KODE Kunstmuseer i Bergen, i nylig renoverte KODE1, eller Permanenten, som er museets eldste bygg, hvor kunsthåndverk og design har vært vist i generasjoner.

Utstillingen er en samproduksjon mellom Norske Kunsthåndverkere (NK) og KODE. Juryen for årets utstilling har bestått av tekstilkunstner Kiyoshi Yamamoto (juryleder); metall- og smykkekunstner Aron Irving Li; designer og kunsthåndverker Kristine Bjaadal og førstekonservator Anne Britt Ylvisåker (KODE).

Besøksinfo
Visningsperiode: fredag 11. oktober – søndag 5. januar 2020.
Visningssted: KODE1 i Nordahl Bruns gate 9, sentralt i Bergen.
Åpningstider: Tirsdag–fredag: kl. 11.00–16.00. Lørdag og søndag: kl. 11.00–17.00.
Billettinfo: Voksne kr 130 // Grupper (min 10) kr 95 // Student kr 60 // Barn under 18 år gratis

Se formidlingsprogrammet tilknyttet årets utstilling her.

Kunstnerne
42 kunstnere eller kunstnergrupper er antatt til utstillingen. Mens flere av kunstnerne har deltatt på Årsutstillingen tidligere, finner vi hele 14 debutanter (merket med *). Ni kunstnere er antatt med flere enn ett verk. Deltakende kunstere er:

  • Andrea Scholze (1988), Oslo: Concrete 14. Modellert keramikk.
  • Anne Léger (1966), Oslo: #gift #gift #gift (2019). Tre, brent tre, messing, emalje, stål, gullring, emaljert kobber og oksidert.
  • Astrid Sleire (1961), Bergen: Under konstruksjon. G (2019). Modellert leire, glasert og brent.
  • Astrid Sleire (1961), Bergen: Under konstruksjon. R (2019). Modellert leire, glasert og brent.
  • Camilla Luihn (1968), Oslo: Places I’ve Been, Things I’ve Seen (2019). Utsaget og oksidert gjenbrukt zink og 925 sølv.
  • Cathrine Maske (1966), Oslo: Blå 2 (2018). Støpt, blåst, slipt, polert og sandblåst glass.
  • Cato Løland* (1982), Bergen: Sølvrygg (2019). Klippet syntetisk tekstil.
  • Eirik Gjedrem (1959), Søgne: Syklus (2019). Modellert steingods, glasur.
  • Eirin Bjørsland Hansen (1985), Haugesund: Valkyrje (2018). Blåst glass, sandblåst og børstepolert.
  • Elin Hedberg (1988), Oslo: Jeg tar det i morgen (2019). Korpusteknikker i sølv.
  • Ellen Grieg (1948), Oslo: Dans 2 (2018). Egen teknikk i polyamid.
  • Ellen Grieg (1948), Oslo: Dans 3 (2018). Egen teknikk i polyamid.
  • Elna Hagemann (1976), Oslo: Still Life With Bottle (A study of the light, colours and shapes in Morandi´s paintings, while acting as a Bottle) I. (2018) Giclée print on cotton rag, 310 g paper.
  • Elna Hagemann* (1976), Oslo: Still Life With Bottle (A study of the light, colours and shapes in Morandi´s paintings, while acting as a Bottle) II. (2018) Giclée print on cotton rag, 310 g paper.
  • Erlend Leirdal (1964), Trondheim: Om det å stå og gå (2018). Sammenføyd fasongvokst furu-rotkrok.
  • Frantzsen&Mjanger (Maria Almås Frantzsen og Ruth Hol Mjanger, begge 1977), Nesttun: Holde pust (2019). Blåst glass, betong, metall, maling og samskapende publikum.
  • Hanna Roloff* (1985), Oslo: Så länge det varar (2018). Silke farget med krapp og indigo, tekstilprint, fotografi.
  • Heidi Bjørgan (1970), Bergen: Pink 1734 – Heidi Bjørgan Feat. Linda Sormin (2019). Støpt og ekstrudert leirgods og steingods, pels.
  • Helen Birgitte Hausland* (1974), Oslo: Haven`t We Met Before? (2019). Håndmodellert glasert stengods, lastestropp og stålkrok.
  • Ida Carolyn Helland-Hansen (1963), Bergen: Enersky (2019). Linoleum, delvis utskåret og montert på MDF.
  • Ingibjörg Guðmundsdóttir* (1980), Oslo: Circle (2018). Constructed and high fired Norwegian shale.
  • Jessie Blackmer* (1982), Bergen: Crushed (2019). Flameworked and kilnformed glass.
  • Kadri Allekand* (1985), Gamle Fredrikstad: Inside a Cat I (2016). Crochet in mixed wool yarn.
  • Kadri Allekand* (1985), Gamle Fredrikstad: Inside a Cat II (2016). Crochet in mixed wool yarn.
  • Kadri Allekand* (1985), Gamle Fredrikstad: Inside a Cat III (2016). Crochet in mixed wool yarn.
  • Kari Hjertholm (1954), Søreidgrend: Transparent fall (2019). Sytråd tuftet som løkker over insektsnetting.
  • Kirsten Vikingstad Storesund* (1988), Torvastad: Regalia (2019). Massivt formet varmt glass, slipt og syrevasket.
  • Kjersti Johannessen (1977), Oslo: Sunrise (2018). Blåst glass, fasettslipt og høypolert.
  • Kjersti Johannessen (1977), Oslo: Sunset (2018). Blåst glass, fasettslipt og høypolert.
  • Kristin Lindberg (1950), Noresund: Blå Drøm (2018). Borderi. Silke, viskose, bomull og glassperler.
  • Margrethe Loe Elde (1968), Hokksund: Avklipp (2018). Tekstilt avfall.
  • Millie Behrens (1958), Slependen: Reparasjoner III (2019). Brosje i palisander, sølv og gull.
  • Millie Behrens (1958), Slependen: Reparasjoner IV (2019). Brosje i palisander og oksidert sølv.
  • Nina Malterud (1951), Bergen: Brikke 1 (2017). Leirgods, glasur.
  • Nina Malterud (1951), Bergen: Brikke 2 (2019). Leirgods, glasur.
  • Nina Malterud (1951), Bergen: Brikke 3 (2019). Leirgods, glasur.
  • Nina Malterud (1951), Bergen: Brikke 4 (2019). Leirgods, glasur.
  • Olaf Tønnesland Hodne* (1990), Oslo: Svært vindu (2018). Ukuttet syntetisk kvartskrystall, stål og messing.
  • Pål Vigeland (1944), Oslo: EN-OG-EN (2019). Patinert kobber.
  • Reinhold Ziegler (1965), Kristiansund: Assembled Stone Age Paraphernalia (2018). Steinalderredskap, sølv og skinn.
  • Reinhold Ziegler (1965), Kristiansund: Assembled Stone Age Utensil (2018). Steinalderredskap, sølv og skinn.
  • Reinhold Ziegler (1965), Kristiansund: Assisted Stone Age Banging Tool (2018). Steinalderredskap, tre, sølv og skinn.
  • Ruth Moen* (1972), Indre Arna: Søyle (2019. Rå beige leire og naturtau.
  • Signe Halle (1955), Bergen: Blå stripe (2019). Shibori på silke, tråd og stivelse.
  • Sigurd Bronger (1957), Oslo: Skisse i gull (2018). 18ct hvitt og gult gull, stål og emaljelakk.
  • Siri Berqvam* (1977), Sandefjord: Fungus (2019). Håndsøm på polyesterjersey.
  • Solveig Aalberg (1955), Asker: Continuum #023 (2018). Lin og bomull, vev og sting.
  • Solveig Aalberg (1955), Asker: Continuum #026 (2018). Lin og bomull, vev og sting.
  • Solveig Aalberg (1955), Asker: Continuum #027 (2018). Vevet lin, bomull og polyester.
  • Solveig Aalberg (1955), Asker: Continuum #029 (2018). Lin, bomull og polyester, vev og sting.
  • Thomas Iversen (1985), Oslo: Power Pencils (2019). Grafitt, leire, voks, tre og lim.
  • Tim Ekberg* (1987), Bergen: Spray box (2019). 100% torkad spraymaling og 6 stk. tomma spraybokser.
  • Tovelise Røkke-Olsen (1959), Trondheim: Kollaps (2019). Selvprodusert teglstein av lokal blåleire, stablede og sammenglaserte elementer.
  • Unn Fahlstrøm* (1975), Moss: Sort serie 1 #1 (2018). Lin- og silketråd på linduk, oppspent på treramme.
  • Veslemøy Lilleengen* (1975), Trondheim: Heimstavn (2019). Hikaru Dorodango, jord, leire og strå.
  • Vidar Koksvik (1969), Kirkenær: Cloud I (2019). Blåst og frihåndsformet opakt og hvitt glass.
  • Øyvind Suul (1967), Oslo: Grayscape (variasjon #3) (2019). Uglasert steingodsleire og bly.

Bilder av samtlige verk i Årsutstillingen 2019 finnes i bildekarusellen under.

Prisdryss
Tre ulike priser deles ut på utstillingens åpningsdag. Disse prisene er:

  • Finn Erik Alsos' minnepris ble første gang utdelt i 2018, og er et resultat av keramikeren Finn Erik Alsos' testamenterte gave til NK etter hans bortgang i 2015. Prisen er i år på 100 000 og går til kunstneren bak et verk i Årsutstillingen som markerer en særlig nyskapende og kvalitetsmessig sterk utvikling i eget kunstnerskap eller i fagfeltet for øvrig. Prisvinneren avgjøres av Nasjonal jury.
  • NKs debutantpris på 25 000 kr går til en kunstner som ikke tidligere har deltatt i årsutstillingen, for det debutantverket juryen mener står sterkes med hensyn til kunstnerisk kvalitet og samtidsrelevans. Prisvinneren avgjøres av Nasjonal jury.

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Årsutstillingen

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt