Hopp til hovedinnhold

NKs innspill til en mer praktisk skole

Stortingsmeldingen om en mer praktisk skole ble lagt frem i september for behandling i Stortinget. Skolepolitikk er et viktig politikkområde for Norske Kunsthåndverkere, og NKs høringssvar tar opp bl.a. kompetansekrav for lærere, bruk av fagkompetansen til kunsthåndverkerne og satsing på verksteder og utstyr på skolene.

NKs høringssvar «Meld. St. 34 (2023–2024) En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn», levert 11.10.2024 til Utdannings- og forskningskomiteen:

Norske Kunsthåndverkere støtter regjeringens forslag om en mer praktisk skole, gjennom å utvikle et nasjonalt program som skal bidra til mer praktisk læring i og på tvers av fag. Vi støtter også at de praktisk-estetiske fagene skal styrkes i dette arbeidet, både som en del av programmet og gjennom en satsing på videreutdanning i disse fagene. NK mener at de praktiske-estetiske fagene er helt sentrale for utviklingen av en mer praktisk skole – og for å oppnå en bedre balanse mellom læring på digitale flater og praktisk læring.

Kompetansekrav for praktisk-estetiske fag

NK er helt enig med regjeringen i at lærerne i de praktiske og estetiske fagene har en verdifull kompetanse som må verdsettes på lik linje med annen fagkompetanse. NK er opptatt av at det må være krav om høy faglig kompetanse hos lærerne i de praktisk-estetiske fagene, og vi støtter regjeringen i at den formelle fagkompetansen må styrkes nettopp i disse fagene.

For at regjeringens ambisjoner om en mer praktisk skole faktisk realiseres, mener NK at det er vesentlig at det innføres strengere kompetansekrav i de praktisk-estetiske fagene. I dag stilles det ingen fordypnings-krav for å undervise i disse fagene på barnetrinnet. På ungdomstrinnet må læreren ha 30 studiepoeng (et halvt års studie) i de praktisk-estetiske fagene. NK foreslår en økning i 30 poeng på begge trinn.

NK støtter det Creo og Lektorlaget skriver i kronikken «Innfør kompetansekrav for en mer praktisk skole», Aftenposten 17.9.2024:

«For oss er det en selvfølge at den som skal være lærer i et fag, må ha inngående kompetanse i faget. Som utallige forskningsrapporter viser, er lærerens kompetanse en av de viktigste – om ikke den viktigste – innsatsfaktorene for å kunne gi god læring og høyt læringsutbytte. Lærere som har fordypning i faget, har en dyp faglig, fagdidaktisk og pedagogisk verktøykasse og kan derfor gjøre opplæringen både «praktisk og variert», som politikerne etterspør.»

Bruk fagkompetansen til kunstnerne

Medlemmene i Norske Kunsthåndverkere besitter en høy grad av teknisk og håndverksmessig kompetanse innenfor materialområder som f.eks. tre, metall, tekstil, keramikk, m.m. Mange kunsthåndverkere er engasjert i pedagogisk arbeid på ulike arenaer, enten som grunnskolelærere, eller innenfor kulturskolen eller DKS. Flere har tatt praktisk-pedagogisk videreutdanning.

NK mener at våre medlemmer vil være en svært god ressurs i regjeringens satsing på en mer praktisk skole, både som lærere og innenfor lærerutdanningen. Det er svært positivt at skoleeiere kan søke om utdanningsstipend for ansatte i skolen som mangler godkjent lærerutdanning og at de også kan søke om rekrutteringsstipend til personer som ennå ikke er ansatt i skolen. NK mener at profesjonelle kunsthåndverkerne bør inkluderes i arbeidet med utviklingen av en mer praktisk skole og i videreutdanningen av lærerne i de respektive fagområdene.

Regjeringen har våren 2024 gjort endringer i forskrift for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) som innebærer to midlertidige unntak fra masterkravet. Personer med bachelor i praktiske og estetiske fag kan komme inn på ettårig PPU fram til 2030. NK mener at unntaket for akkurat denne gruppen – som har god kunstfaglig kompetanse – bør utvides utover 2030.

Verksteder og utstyr

Meldingen trekker frem at rapporter og undersøkelser viser at lærere og skoleledere mener at mangel på egnede rom og utstyr er et hinder for at skolene prioriterer praktiske arbeidsmåter. En undersøkelse blant lærere i kunst og håndverk viser at lærerne mener at dårlig økonomi til materialer og utstyr, samt dårlige verkstedsforhold er blant årsakene som gjør det vanskelig å drive en undervisning i tråd med læreplanen.

NK mener at en styrking av verksteder og utstyr i kunst og håndverkssalene er avgjørende for en mer praktisk rettet skole. Tilstanden til verkstedene i mange av landets skoler er alarmerende. NK støtter derfor regjeringens forslag om å videreføre og øke tilskudd til innkjøp av utstyr og investering i læringsarenaer på 5.–10. trinn og en rentekompensasjonsordning for investering i læringsarenaer, inventar og utstyr i skolene fra Husbanken.

Øvrige temaer i meldingen

Regjeringen er opptatt av å styrke Naturfagsenteret, matematikksenteret og lese-og skrivesenteret, men Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) nevnes ikke i denne sammenhengen. NK mener at også dette senteret må styrkes i regjeringens satsing på en mer praktisk skole, siden akkurat dette senteret kan spille en spesielt viktig rolle i det arbeidet som skal skje fremover.

NK stiller seg positive til videre utprøving og vurdering av en ren praktisk eksamensform i de praktiske og estetiske fagene, siden dette kan bidra til å heve statusen til disse fagene og prioriteringen lokalt.

NK foreslår følgende merknader til stortingsmeldingen

  • Innføre kompetansekrav for undervisning i kunst og håndverk for lærere som underviser i disse fagene i grunnskolen. Kravene må være minst 30 studiepoeng på barnetrinnet og minst 60 studiepoeng på ungdomstrinnet.
  • Sørge for at lærerutdanningsinstitusjonene styrker kompetansen og tilbudet innen praktiske og estetiske fag, slik at vi kan utdanne nok faglærere som møter behovet.
  • Videreføre unntak fra masterkravet i forskrift for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) så personer med bachelor i praktiske og estetiske fag kan komme inn på ettårig PPU utover 2030.
  • Styrke Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), som ledd i regjeringens satsing på en mer praktisk skole, siden dette senteret kan spille en særlig viktig rolle i det nasjonale programmet.

Med vennlig hilsen

Siri Skjerve
Styreleder

Stortingsmeldingen er publisert her.

Se Norske Kunsthåndverkeres høringssvar her.

Publisert

Sist oppdatert

Kategorier

Nyheter

Mer fra aktuelt

Gå til Aktuelt