Sofie Nørsteng tildeles Kunsthåndverkprisen 2016
I år går Kunsthåndverksprisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond (bkh) til Sofie Nørsteng for arbeidet Øvelser i poesi
- “Øvelser i poesi” er et forfriskende, humoristisk og uortodoks innslag i årets utstilling, som holder skuldrene lavt uten at det på noen måte blir useriøst. Selv om verket ikke er så stort i fysiske dimensjoner, har det kvaliteter som gjør mye av seg. Denne komposisjonen av særpregede individer er like sterk som den er leken, skriver juryen in sin begrunnelse.
- Dette er et verk som skaper rike assosiasjoner og som det er lett å relatere seg til fysisk. Til tross for at figurene kan virke uformelige i utgangspunktet, er de menneskelige og ekspressive i uttrykket der de står og balanserer på vippepunktet mot en ny bevegelse. Man opplever at det er noe på gang mellom disse individene, og at de henvender seg til oss slik at vi selv blir dratt inn i det som skjer. Assosiasjonene går mot det sensuelle og organiske, til hud, overdimensjonerte lepper og andre sanseorganer. Det er som om hver figur er en avart av noe de en gang var – som hos maleren Hieronymus Bosch, bare uten grusomheten.
Kunsthåndverkprisen overrekkes kunstneren bak det mest markante verket i Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling. Prisen er på 150 000 kroner og offentliggjøres under åpningen av Kunsthåndverk 2016 i Fredrikstad 17. september.
Sofie Nørsteng (f. 1981) gikk ut fra Kunsthøyskolen i Oslo i 2014 med MA i Kunstfag, avdeling keramikk. Dette er første gang hun deltar i Norske Kunsthåndverkeres årsutstilling. Om sin kunstneriske praksis forteller Sofie:
- Jeg har en fascinasjon for leirens fleksible og kompromissløse egenskaper, hvori jeg undersøker ideer knyttet til balanseog vekstprinsipper. I dialog med leiren oppstår primitive former av sanselig og kroppslig karakter, og henvisningen til krukken som beholder og beskytter av et indre ligger nær.
Prisens jury har i år bestått av Jim Darbu, keramiker og representant fra utstillingsjuryen, Anne Knutsen, tekstilkunstner, og Mona Gjessing, kunstkritiker.
Juryens begrunnelse
Seks figurer i modellert leire og terrakotta står oppstilt på et bord, som en gjeng særdeles kuriøse individer. Tittelen, Øvelser i poesi, har en umiddelbar gjenklang i juryens opplevelse av verket. Man kan se for seg hvordan hele prosessen med arbeidet er en poetisk øvelse, der kunstneren inntar en prøvende holdning og “fabulerer” med materialet. Følelsen av frihet smitter over på betrakteren, som nærmest får lyst til å “klemme videre” på figurene selv.
Dette er et verk som skaper rike assosiasjoner og som det er lett å relatere seg til fysisk. Til tross for at figurene kan virke uformelige i utgangspunktet, er de menneskelige og ekspressive i uttrykket der de står og balanserer på vippepunktet mot en ny bevegelse. Man opplever at det er noe på gang mellom disse individene, og at de henvender seg til oss slik at vi selv blir dratt inn i det som skjer. Assosiasjonene går mot det sensuelle og organiske, til hud, overdimensjonerte lepper og andre sanseorganer. Det er som om hver figur er en avart av noe de en gang var – som hos maleren Hieronymus Bosch, bare uten grusomheten.
Fremfor å glasere skulpturene har kunstneren valgt sin leire med omhu og benyttet seg av de kvalitetene som allerede finnes i leirgodset. Det er tydelig at materialets egenfarge er en integrert del av verkets uttrykkskraft. Hadde ikke figurene hatt disse fargene, for eksempel med rødoransje tupper, ville man ikke fått de sensuelle assosiasjonene.
De delikate fargetonene skaper en spennende motsats til de burleske linjene og gjør at leira ser bløt og bevegelig ut. For en som ikke kjenner keramikkfaget ser det faktisk ut som om leira er ubrent. For å bruke leira på denne måten må man både kjenne materialets tekniske betingelser og være villig til å eksperimentere.
Det er en rytme i arbeidet, som om kunstneren har bestemt seg for en jevn takt som gir verket formsikkerhet. Bare gjennom det stødige håndverket får man friheten til å jobbe intuitivt opp mot leirens eget uttrykk. Materialet blir en medspiller, ikke en motspiller. Og dét er ekte kunsthåndverk.
“Øvelser i poesi” er et forfriskende, humoristisk og uortodoks innslag i årets utstilling, som holder skuldrene lavt uten at det på noen måte blir useriøst. Selv om verket ikke er så stort i fysiske dimensjoner, har det kvaliteter som gjør mye av seg. Denne komposisjonen av særpregede individer er like sterk som den er leken.
Tidligere vinnere av Kunsthåndverksprisen
2015 Stian Korntved Ruud, tre
2014 Margrethe Loe Elde, tekstil
2013 Pia Antonsen Rognes, tekstil
2012 Torbjørn Kvasbø, keramikk
2011 Kari Dyrdal, tekstil
2010 Sidsel Hanum, keramikk
2009 Tanja Sæter, glass
2008 Nanna Melland, metall
2007 Helene Kortner, keramikk
2006 Franz Schmidt, tekstil
2005 Ingen utstilling / prisutdeling
2004 Fanny Sophie Gjestland, metall
2003 Jørgen Moe, keramikk
2002 Alexander Grüner, tekstil
2001 Ingen utstilling/prisutdeling
2000 May Bente Aronsen, tekstil
1999 Elisabeth von Krogh, keramikk
1998 Trine Mauritz Eriksen, tekstil
1997 Eirik Gjedrem, keramikk
1996 Beth Wyller, keramikk
1995 Sigurd Bronger, metal
1994 Gro Jessen, tekstil
1993 Tove Lise Røkke Olsen, keramikk
1992 Åse Ljones, tekstil
1991 Ingen utstilling / pristildeling
1990 Hanne Heuch, keramikk
1989 Liv Blåvarp, tre
1988 Leif Stangebye-Nielsen, metall
1987 Anna Sophie Rodin, tekstil
1986 Lillian Dahle, tre
Publisert
Sist oppdatert
Kategorier
Pressemeldinger